Ryanair es planteja abaratir el cost del bitllet a qui vulgui viatjar dret

Seria per a trajectes de menys de 90 minuts, modificant la part de darrere dels avions per instal·lar-hi seients per anar dret

La setmana passada, la companyia xinesa Spring Airlines començava el debat sobre la possibilitat de viatjar dret en avió. La idea consisteix a separar una part on els viatgers anirien asseguts i una altra on s'hi col·locarien uns recolzadors, on l'usuari podria estar dret o assegut, però sempre amb el cinturó de seguretat posat. Argumentava que així s'incrementaria un 40% la capacitat dels avions, i es reduirien costos un 20%.

Pocs dies després, ara és Ryanair la que s'apunta a aquest concepte. El director de comunicació de la companyia de baix cost irlandesa, Stephen McNamara, deia que «es tracta d'una nova idea encaminada a reduir encara més les tarifes aèries i a oferir al consumidor més opcions». Així es podrien portar més viatgers en cada vol, i cadascú podria escollir si viatjar dret o assegut, amb tarifes diferents en cada cas. Això obligaria a redissenyar els nous avions, separant-ne l'interior en dues parts, una amb els seients tradicionals, i una altra amb aquesta mena de seients per anar dret.

La nova evolució?

Aprofitar al màxim la capacitat dels avions per rendibilitzar els trajectes. Aquest és l'objectiu de moltes companyies, que ja fa temps que aposten per disminuir la comoditat a canvi de preus més barats. De fet, Airbus ja ha fet dissenys amb seients per anar dret, i alguns experts vaticinen que aquesta pot ser la nova evolució en el transport aeri. Mantenir els criteris de seguretat és un dels dubtes que es generen.

Pagar per tot

L'evolució de Ryanair ve marcada per la voluntat d'eliminar tots els costos possibles al moment de volar, i cobrar per qualsevol afegit que vulgui el client. Primer va ser el recàrrec per la facturació d'equipatge, i més tard per facturar al mateix aeroport. De fet, la companyia està apostant perquè el viatger s'ho pugui organitzar tot ell mateix, i la facturació en línia és a hores d'ara la base de la companyia. Els polèmics calendaris, la venda de tot tipus de productes durant el vol o fins i tot la celebració de sortejos són alguns dels ingressos atípics de Ryanair.

Intents fallits

Ryanair s'autoproclama la companyia amb els vols més barats, i s'ha caracteritzat per plantejar propostes de tota mena amb l'objectiu d'abaratir els bitllets i generar altres ingressos aprofitant qualsevol circumstància. El director executiu de la companyia, Michael O'Leary, ja va sorprendre tothom quan va anunciar que estudiaven cobrar als viatgers que volguessin utilitzar els lavabos de l'avió. Més sonada encara va ser la proposta d'introduir un recàrrec econòmic al preu del bitllet als passatgers amb sobrepès, una mesura que s'ha acabat descartant.

El baix cost es va imposant

o.m

De mica en mica, el baix cost es va imposant sobre les altres modalitats per viatjar en avió. Després del boom de l'aparició de les companyies de baix cost, des de finals dels 90, coincidint amb la liberalització del mercat aeri europeu, aquestes han mantingut el seu model de negoci. De fet, i en el context de crisi actual –que afecta greument moltes companyies–, els vols barats són precisament els que menys noten els efectes de la situació econòmica. El preu, la simplicitat en la gestió del bitllet, o oferir rutes que les companyies convencionals no tenen –sobretot Ryanair, volant a molts aeroports petits però repartits arreu del territori– són alguns dels punts forts del baix cost. Els bitllets de primera classe, en canvi, experimenten un descens espectacular i el mes d'abril passat havien baixat una quarta part respecte al mateix mes de l'any anterior. Són uns dels que més estan notant la crisi, ja que moltes empreses descarten aquests bitllets en els viatges que han de fer els seus treballadors. Fins i tot es nota un moviment cap al baix cost, segons es veu en un informe que ha elaborat la IATA (Associació Internacional del Transport Aeri).

Ryanair acapara els vols a Girona

Ryanair acapara la immensa majoria dels vols regulars i del trànsit de passatgers de l'aeroport de Girona. La dependència del baix cost, i de la companyia irlandesa en particular, no afecta en gran mesura l'activitat de l'aeroport gironí en el context de crisi, ja que, entre tots els aeroports de l'Estat espanyol, el de Girona és un dels que té una davallada menys important en nombre de passatgers. Les dades del mes de maig continuen amb els números negatius que l'aeroport arrossega des de finals de l'any passat, si es compara el nombre d'usuaris d'un any amb el de l'altre. Però el descens va ser al maig només d'un 4,2%, mentre que la mitjana dels aeroports gestionats per Aena se situa a prop del 12% de descens. De fet, l'aeroport Girona-Costa Brava fins i tot ha pujat algun lloc en el rànquing general de passatgers i s'ha situat en setena posició, només per darrere de Barajas, el Prat, Palma, Màlaga, Alacant i Gran Canària. Fins al maig, van passar per l'aeroport 1,9 milions de persones. De tot aquest volum de passatgers, Ryanair acapara al voltant del 95%. De fet, durant els primers cinc mesos d'aquest any la companyia va moure a Girona 1,8 milions de persones. Els 100.000 restants van anar en altres companyies de vols regulars com Wizzair, Transavia o Andalus, o bé en vols xàrter o escoles de vol.

La reina del vol barat

La publicitat agressiva és un dels trets característics de Ryanair. Una imatge de Carla Bruni i Nicolas Sarkozy va il·lustrar una campanya de la companyia, on es veia la primera dama francesa pensant: «amb Ryanair, tota la meva família podrà venir al meu casament». Això va motivar una denúncia per part seva, que a més va guanyar. Una foto de Zapatero també va protagonitzar un anunci, comparant una oferta de Ryanair amb el xec per a bebès. L'últim cas és el de la reina Sofia, qui va utilitzar Ryanair per desplaçar-se de Santander a Londres, on va visitar un familiar malalt. Ràpidament Ryanair va fer un anunci on s'enorgullia d'aquest cas, i que acabava amb el lema «Viatja com un monarca». La campanya no va caure bé a la Casa Reial.

Més de mil visites diàries a l'oficina de turisme

acn

L'oficina de turisme que hi ha a l'aeroport Girona-Costa Brava té una mitjana d'unes mil visites diàries, segons va explicar ahir el delegat del Govern a Girona, Jordi Martinoy. Martinoy va fer una visita a les instal·lacions de Vilobí, acompanyat del seu homòleg a Lleida, Miquel Pueyo. Algunes de les dependències que la Generalitat té a l'aeroport –com ara l'oficina de turisme o la comissaria dels Mossos d'Esquadra– estan ara en una situació provisional, i pendents que s'acabin les obres de la terminal per traslladar-se en la seva ubicació definitiva. Segons Martinoy, l'oficina de turisme «gaudirà d'una situació molt més digna de la que tenia fins ara, amb taulells a dues bandes que permetran l'accés tant dels turistes que estiguin a terra com dels que acabin d'aterrar». Pel què fa a la comissaria, Martinoy va explicar que les noves dependències permetran millorar el servei: «podrem destinar-hi més agents, abraçar una vigilància durant les 24 hores del dia i convertir-la en una comissaria potent en un lloc estratègic com és el cas de l'aeroport».

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.