El nou curs escolar a Girona tindrà 3.000 alumnes més, però creixerà poc el nombre d'educadors

Important increment del nombre d'estudiants en els ensenyaments professionals

El delegat del govern, Jordi Martinoy, i el director dels serveis d'Educació, Andreu Otero, van presentar ahir les xifres del curs que està a punt de començar. Ells mateixos van reconèixer que la recessió econòmica l'han condicionat i ha fet aplicar «mesures d'equitat i cohesió» (en referència a l'ajustament de les plantilles d'educadors). En aquest context –van dir– hi ha hagut un impuls a la formació professional i s'han reforçat les beques de menjador i els plans educatius d'entorn. L'educació infantil i primària tindrà 77.159 alumnes (un 2,6% més). L'augment més gran es registra en la franja de 0 a 3 anys (llars d'infants), en què hi haurà 9.824 nenes i nens (un 4,1% més). A secundària hi estudiaran 40.879 joves (2,6% més). Aquí, l'augment és a causa dels cicles formatius: en els de grau mitjà hi haurà un 8,5% més d'alumnes i en els de grau superior, un 7,7%. «És una tendència que ja es va notar el curs passat», va apuntar Otero. A l'ESO, l'augment és del 2,1%, i a batxillerat es queda igual que l'any passat (hi ha sis alumnes matriculats menys).

A educació especial hi haurà 614 inscrits, vint menys que ara fa un any.

Educadors

Comptant fixos i interins, les plantilles queden fixades en 7.839 mestres i professors. A infantil i primària n'hi ha 4.090 (62 més que el curs passat un 1,8%) i a secundària, 3.749 (15 menys, un 0,4%). La retallada de personal és important en les aules d'acollida: de 205 persones es passa a 184. El descens afecta, sobretot, els centres d'infantil i primària.

El global correspon a un increment de 57 educadors (un 0,73%). Segons el departament, l'increment sembla limitat, però, en realitat, s'incorporarà a classe personal que l'any passat ja figurava en les estadístiques, encara que no feia tasques docents. Andreu Otero va fer notar que encara s'estan concretant els grups en determinats centres i, per tant, no s'han tancat definitivament les plantilles. «La variació, però, serà mínima», va afirmar. Quant a la polèmica generada pel nomenament d'interins a través de SMS, el director d'Educació va treure importància a les queixes dels sindicats i va dir que en realitat havia «funcionat bé».

ALUMNES I EDUCADORS

ALUMNES
Educació infantil (0-3 anys)
9.824 (4,1%)
Educació infantil (3-6 anys)
24.101 (2,4%)
Educació primària
43.234 (2,5%)
ESO
28.155 (2,1%)
Batxillerat
6.547 (-0,09%)
Cicles formatius de grau mitjà
3.754 (8,5%)
Cicles formatius de grau superior
2.423 (7,7%)
Educació especial
614 (-3,1%)
MESTRES I PROFESSORS
Educació infantil i primària
4.090 (1,79%)
Educació secundària
3749 (-0,39%)

El director, una autoritat

El nou curs es caracteritza pel desplegament de la llei d'educació de Catalunya (LEC). Entre les novetats que aporta aquesta normativa destaca que la figura del director passa a ser considerada una autoritat pública. «Fins ara, en una discussió entre un pare i un director, la paraula de l'un i la de l'altre tenien el mateix valor. Amb la nova llei, el parer del director és de rang superior, és una autoritat pública», va posar d'exemple el director dels serveis territorials d'Educació.

D'altra banda, la LEC preveu que els centres tinguin autonomia per prendre decisions. Això els obliga a elaborar un pla de gestió a quatre anys de vista (els plans d'autonomia de centre, PAC) que servirà d'orientació a la Generalitat a l'hora de distribuir els recursos als centres educatius. Al final del període de vigència del pla, s'avaluaran els resultats i, a partir d'aquesta informació, es redactarà el PAC següent. A les comarques de Girona ja hi ha 31 centres que el tenen i està previst que en aquest curs n'hi hagi uns cinquanta més.

Andreu Otero va remarcar que, amb la LEC, per primer cop Catalunya disposa d'una llei d'educació «de llarg recorregut» perquè es va aprovar amb molt de consens. Que se sàpiga que la llei durarà força anys és fonamental perquè la comunitat educativa treballi amb tranquil·litat i això influeixi en la qualitat de l'ensenyament, va fer notar Otero.

Ordinadors a les aules

Una altra novetat per la qual es recordarà aquest curs 2009-2010 és la introducció dels textos acadèmics electrònics a secundària. De mica en mica, els instituts que ho vulguin ho podran posar en pràctica a través del pla 1x1 (un alumne, un ordinador) de la Generalitat. El pla consisteix a equipar els alumnes amb un ordinador portàtil, al qual s'aplicarà –a partir del mes de gener– un DVD interactiu en el qual hi haurà els continguts de les matèries –com en els llibres– però també diversos recursos de noves tecnologies. Els aparells costen 300 euros. La meitat d'aquests diners els posa la Generalitat a través d'una beca i la resta, les famílies. Perquè tothom hi pugui accedir, s'obriran unes línies d'ajudes. Paral·lelament, les aules s'equiparan amb material complementari, com ara pissarres digitals i senyal Wi-Fi, i els professors es formaran en el maneig d'aquestes noves eines. Hi ha sis centres gironins que s'hi han apuntat: els IES Vicens Vives i Sobrequés de Girona, Salvador Espriu i Vallvera de Salt, el SES Joan Triadú de Ribes de Freser i l'Escola Pia d'Olot. Un setè centre, el SES de Sils, va començar a aplicar aquests sistema el curs passat, però pel seu compte.

D'altra banda, el govern central i el govern català estan discutint l'aplicació a Catalunya del pla 2.0 estatal, semblant al pla 1x1, però que afectaria els alumnes de primària.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.