SALVADOR ANTON

DIRECTOR DE L'ESCOLA DE TURISME I OCI DE LA URV

«Un model recreatiu molt ben definit»

Salvador Anton ha estudiat abastament els s parcs temàtics. El 2007 va publicar The global theme park industry, editat als Estats Units.

–Port Aventura ha demostrat tenir un bon model?
–«Respon a les expectatives dels clients o consumidors, amb un model recreatiu molt ben definit i estructurat, i respon a les expectatives dels accionistes, perquè genera resultats econòmics.»
–El territori, què n'ha tret?
–«Ha servit d'una manera important per reformular el model turístic de la Costa Daurada, sense perdre de vista el seu valor principal de sol i platja. A la destinació hi ha afegit valor, li ha donat una orientació i ha servit per reforçar alguns factors com ara destí de turisme de família, entreteniment... L'oferta de sol i platja s'ha singularitzat en relació amb altres destinacions, que mantenen models que no han evolucionat de la proposta convencional de fa vint anys.»
–Quines són les tendències de futur?
–«Les tendències tenen a veure amb la visió de negoci. Els parcs de mida mitjana o gran, com és el cas de Port Aventura, estimulen la captació de nous mercats amb pernoctacions al mateix parc. És una característica comuna d'aquests parcs, que tenen una tendència molt clara a estimular les estades i la repetició de la visita.»
–Aquesta oferta que comenta no és nova.
–«Des de fa una dècada, aproximadament, s'ha superat la idea d'operar en atracció recreativa i entren en una diversificació de la pròpia empresa. Són els mateixos operadors dels parcs els que ho promouen per incrementar el valor. Generant economies de localització i de gestió, perquè, de fet, qui ho administra tot plegat és la mateixa empresa.»
–Anem cap a un model de ressort?
–«És la tendència que generen els mateixos parcs cap a un servei integral a les vacances dels turistes. La demanda és un factor clau que s'ha d'atendre.»
–Ens expressem en termes d'èxit o de fracàs?
–«L'univers de parcs temàtics a Europa és molt ampli: n'hi ha de dimensions més petites, amb un milió de visitants, i altres estan per sota d'aquestes xifres. Les casuístiques i les tendències, així com els models d'èxit o de fracàs, són molt diferents.»
–Així, què hi fa que tingui o no èxit?
–«El més important consisteix a ajustar-se a les necessitats dels mercats més propers, ja siguin d'origen o turistes. Alguns, situats en llocs de muntanya o amb patrimoni, prenen característiques ambientals o del lloc com un element a potenciar. Fins i tot n'hi ha que adquireixen les característiques industrials dels llocs on estan implantats i serien els casos dels parcs de les pròpies companyies automobilístiques, a Alemanya.»


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.