La Unió Europea acorda flexibilitzar el tancament de l'espai aeri i es reduirà la zona tancada als avions

El govern espanyol ofereix els seus aeroports com a plataforma de tot Europa

  • Viatgers esperen en l'Estació Marítima a Santander per agafar un ferri al Regne Unit. EFE.
  • VÍDEO: Imatges de la NASA en què es pot veure el núvol de cendre que surt del volcà i el seu recorregut pel nord d'Europa.

La pressió de les companyies aèries a través de l'Associació Internacional de Línies Aèries (IATA) criticant que s'havia utilitzat només la mesura teòrica del núvol de cendra per tancar els espais aeris, l'increment del descontentament general i el caos que s'ha viscut a mitja Europa va ser ahir clau perquè Eurocontrol fes aquesta proposta als ministres d'un «model híbrid» d'avaluació del risc més flexible, similar al nord-americà, que combini responsabilitats de les autoritats nacionals i les companyies aèries. També el govern francès va convocar una reunió ministerial de crisi per avaluar la paràlisi i estudiar la reobertura d'alguns corredors aeris, i els pilots britànic en van demanar una al seu govern.

La pressió sobre els governs que esgrimeixen «motius de seguretat» per mantenir les mesures de restricció es va fer més evident ahir quan set milions de passatgers arreu d'Europa continuaven afectats perquè una vintena d'estats europeus mantenien ahir limitacions parcials o totals. Per començar a pal·liar aquesta situació, el govern espanyol –en presidència rotatòria a la UE– va proposar els aeroports espanyols com a plataforma intercontinental sobretot per a vols transoceànics. Segons el ministre de Foment, es pretenia que 70.000 persones que són als EUA puguin viatjar al seu destí al Regne Unit a través de l'Estat espanyol.

Mentrestant, la columna de fum del volcà islandès Eyjafjallajökull, en erupció des de dimecres, havia perdut ahir fins a dos quilòmetres d'alçada. Per analitzar els possibles riscos del núvol per a la salut, avui es reuniran experts de la UE.

Proves de l'OTAN

Diversos avions militars de l'OTAN han realitzat vols de prova en punts no precisats d'Europa i han retornat amb problemes als motors a causa de la cendra volcànica, segons van explicar fonts de la diplomàcia nord-americana. Els avions eren caces bombarders F-16 i van comprovar que es produïa «cristal·lització» de minerals a l'interior dels motors, tot i que van poder aterrar sense problemes a les bases. Les fonts no van detallar ni la nacionalitat dels aparells ni les dates o la zona on van volar. Els resultats de les proves de l'OTAN contrasten amb l'anunci fet per diverses companyies aèries europees que han efectuat vols de proves i han arribat a la conclusió que no hi ha perill. Ahir a la tarda, un avió A380 d'Airbus va fer diversos vols de prova des de Tolosa per l'espai aeri, i quan els motors s'haguessin refredat se n'havia de fer un informe dels possibles danys.

Pèrdues econòmiques superiors a les de l'11-S

El comissari europeu de Transport, Siim Kallas, va estimar ahir que l'impacte econòmic que tindrà per a les companyies aèries el tancament de l'espai aeri superarà el provocat pels atemptats de l'11-S als EUA. L'executiu comunitari va anunciar que ha obert una investigació per determinar el valor de les pèrdues i va confiar a tenir-ne una primera avaluació aquesta setmana per poder «respondre adequadament a la crisi» i de manera coordinada. Segons el comissari europeu de Competència, Joaquín Almunia, la CE està preparada per habilitar un marc similar a l'aprovat després dels atemptats de l'11-S amb l'objectiu de permetre que els estats membres concedeixin ajudes a les companyies aèries afectades. «Estem preparats per aprovar un marc similar al de l'11-S, que permetria concedir ajudes estatals per cobrir el cost directe de les conseqüències dels fets i els sobrecostos de les assegurances de les aerolínies», va declarar Almunia, que forma part del grup d'experts creat arran la crisi. Segons l'Associació Internacional de Línies Aèries (IATA), fins ahir les pèrdues eren de 250 milions de dòlars al dia (185,5 milions d'euros), molt per sobre dels 200 milions estimats divendres passat. Segons un informe del Royal Bank of Scotland, les economies europees perdran 1.500 milions d'euros més, ja que set milions de persones no han pogut tornar a les seves feines perquè estan atrapades en algun lloc.

En relació amb els drets dels passatgers, la CE va aclarir que les companyies aèries s'han de fer càrrec de les despeses d'allotjament i les dietes dels passatgers que escullin continuar el viatge o bé reemborsar el preu del bitllet als que prefereixin buscar vies alternatives per traslladar-se.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
SOCIETAT

En Joan, en Musa i les cosidores, un exemple de la diversitat de Salt

salt

L’AMB impulsa un servei metropolità de moto elèctrica compartida

Barcelona

Segellat de juntes, canvi de vàlvules i rajoles per obrir la piscina de Vallparadís el 22 de juny

Terrassa

S’amplien els topalls d’ingressos per tenir la T-Blanca dels busos

Terrassa
mediterrani

Llibertat pels nou acusats a Grècia del naufragi del pesquer 'Adriana'

barcelona
economia

La moda del te i les infusions creix

Barcelona
SANT FELIU DE GUÍXOLS

Es constitueix un nou Consell Assessor de Patrimoni Cultural

SANT FELIU DE GUÍXOLS
societat

Una forta pedragada afecta diversos punts del territori gironí

serinyà

Comencen a enderrocar l’edifici de l’antic prostíbul Vicente Ferrer

La Canonja