Infraestructures

La Generalitat aprova el traçat més conflictiu de la variant de l'eix de l'Ebre

L'alcalde de Tortosa anuncia que s'oposaran al projecte definitiu per evitar l'afectació sobre el Canalet i Vinallop

Bel va explicar que el director general de Carreteres ja li ha comunicat que el conseller de Política Territorial, Joaquim Nadal, ha signat la resolució sobre el traçat de la variant de la C-12. Una decisió que El Punt ja va avançar en la seua edició del 12 de gener. «Volem veure la resolució per escrit, per poder veure quin és el calendari del projecte i saber si el procés és irreversible», va assenyalar l'alcalde. Segons Bel, també caldrà comprovar quina és l'afectació sobre el Pla de Sitges, i si s'ha fet algun canvi en el plantejament inicial. «A més, volem estudiar en quins termes s'han resolt les nostres al·legacions, per decidir si la nostra oposició tindria viabilitat jurídica», va concloure l'alcalde tortosí. Així, Bel no va descartar que l'Ajuntament puga fer més al·legacions al projecte constructiu, o bé presentar un recurs contenciós administratiu.

La informació pública i la tramitació ambiental del traçat de la variant de l'eix de l'Ebre s'han allargat durant gairebé 21 mesos, des de l'abril del 2008. Política Territorial –que oficialment encara no ha contestat les al·legacions presentades per l'Ajuntament, per l'EMD de Jesús, per la plataforma Salvem lo Canalet i per veïns de Jesús i de Vinallop– manté el traçat que considerava «més adient» en els estudis informatiu i d'impacte ambiental. Amb tot, incorpora millores per evitar afectacions en habitatges de la població veïna de Roquetes i al Pla de les Sitges. El traçat també ha tingut en compte les reserves urbanístiques previstes en el pla territorial de les Terres de l'Ebre i en el pla d'ordenació urbana municipal (POUM) de Tortosa. Però el pla general també incloïa una altra reserva de terrenys més a l'oest, tot resseguint el canal Xerta-Sénia, que és el traçat que han reclamat els 21 regidors de l'Ajuntament i la junta veïnal de l'EMD. A banda, l'alcalde va recordar la setmana passada que el traçat no respecta exactament el corredor reservat en el planejament urbanístic, i que una part dels terrenys que s'hauran d'expropiar per fer la nova carretera són urbans. «Es van equivocar i van pintar la franja de terrenys malament, amb la perversitat de voler fer les expropiacions més barates perquè es pensaven que seria sòl no urbà», va argumentar Bel.

D'altra banda, com ja li havia estat comunicat a l'Ajuntament, el traçat aprovat per Política Territorial ha eliminat del projecte l'enllaç de la variant de l'eix de l'Ebre, a Vinallop, amb la carretera d'Ulldecona (T-331). El seu disseny serà analitzat en el segon tram del desdoblament de l'eix de l'Ebre, des de Vinallop fins a Sant Carles de la Ràpita. En aquest sentit, la segona fase de la transformació de la C-12 en una autovia de quatre carrils ja s'està redactant, i sortirà a informació pública durant el primer semestre del 2010. El govern també ha tret a concurs la redacció de l'estudi previ del desdoblament de tot l'eix de l'Ebre, entre el port dels Alfacs i Lleida. Però la voluntat de la Generalitat és executar en primer lloc la variant prevista per l'oest de Tortosa i Roquetes. El traçat de la variant correspon a una via desdoblada de 12 quilòmetres de longitud, que travessa els termes municipals de Tortosa i de Roquetes i, en un petit tram final, el terme d'Aldover. S'inicia a l'actual C-12, a prop del nucli de Vinallop, lloc des d'on es desdobla en un tram d'uns tres quilòmetres.

El traçat, al detall
A partir d'aquest punt, el traçat se separa de l'actual eix de l'Ebre i comença, pròpiament, la variant. La via discorre cap al nord-oest fins a l'encreuament amb la T-342 (de Roquetes als Reguers). A partir d'aquesta zona, el traçat discorre cap a l'est, fins a enllaçar altre cop amb l'actual C-12, a l'inici del terme municipal d'Aldover. La carretera projectada està formada per dues calçades amb dos carrils de circulació cadascuna, separades per una mitjana de dos metres d'amplada. Cada calçada té un voral exterior de 2,5 metres i interior d'1,5 metres. En determinats trams del recorregut, es construiran camins de servei que permetran la connectivitat de les parcel·les travessades per la carretera. A més, la nova carretera preveu quatre enllaços. El primer, connectarà la variant amb l'actual C-12 cap al nucli urbà de Tortosa. Aquest enllaç es farà a diferent nivell i permetrà tots els moviments. A més, els girs a l'esquerra s'efectuaran per mitjà d'un pas superior. A banda, hi haurà un enllaç amb la TV-3421, format per dues rotondes i un pas inferior, que permetran la connexió amb la carretera TV-3421 (Roquetes – Mas de Barberans) El tercer enllaç serà amb la T-342: dues rotondes unides per un pas superior, permetran fer tots els moviments entre la variant i la T-342 (de Roquetes als Reguers). L'enllaç final serà amb l'actual C-12, a prop del terme d'Aldover, mitjançant un enllaç a diferent nivell que permetrà tots els moviments i que es complementa amb una rotonda sobre l'actual eix de l'Ebre, al costat est per als canvis de sentit i amb connexió amb diverses finques. Finalment, el projecte inclourà la construcció de dos túnels artificials, amb l'objectiu de minimitzar l'impacte acústic i visual de la carretera en els habitatges, i de facilitar la permeabilitat viària a costat i costat de la via. El primer túnel se situarà a la zona de l'enllaç amb la T-342 a Roquetes i té una longitud de 200 metres; el segon, es construirà a la zona de Jesús (a la zona de les granges del Ballester) i té també 200 metres de longitud. A banda, al llarg del seu recorregut, la variant haurà de travessar diversos barrancs, com els de Roer, de Sant Antoni, de la Servera, dels Molins, de Jesús o del Riu Sec. Entre les estructures previstes, destaca el viaducte de 165 metres de longitud i format per tres trams que servirà per superar el barranc de la Servera, al límit entre els termes municipals de Roquetes i Tortosa.

Carta de la plataforma

gustau moreno

La plataforma Salvem lo Canalet va fer públic ahir el contingut d'una carta als diputats i senadors de les Terres de l'Ebre, a la qual ha tingut accés El Punt, en vista de la immediatesa del debat sobre el nou pla territorial i amb l'objectiu de modificar el traçat de la variant de la C-12 que ara ha aprovat la Generalitat. El col·lectiu veïnal considera que s'ha abusat de la consideració del bé comú i del bé públic a l'hora de tirar endavant la infraestructura «en nom de l'interès general». «El desdoblament és necessari, això resulta indubtable, però també és indubtable que el traçat plantejat per la direcció general de Carreteres resulta inútilment perjudicial i fins i tot forassenyat, perquè no assolirà els objectius per als quals s'ha dissenyat», afirma la plataforma en la seua carta. «En primer lloc, la idea inicial del projecte és portar a terme un desdoblament de la C-12 des de Lleida fins a Alcanar», recorden els veïns. Però fins ara, argumenta Salvem lo Canalet, només s'han fet estudis parcials, que no incorporen una visió conjunta. La plataforma adverteix que s'està condemnant el poble de Vinallop i també la zona de xalets i horts del Canalet, a Jesús, un sector amb un paisatge humanitzat singular. «Es trenca així una forma de vida secular i peculiar de la ruralia tortosina», diu la plataforma, però se salvaguarden les restes arqueològiques del Pla de Sitges.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.